Ontwerp een logo voor het watereducatie project Jongleren Waterbeheren!
Wedstrijd gegevens:
Behoefte:
Kernwoorden:
1. Water
2. Educatie
3. Natuur
Bedrijfsomschrijving:
Jongleren Waterbeheren
Jongleren Waterbeheren is een gezamenlijk educatieproject waar verschillende partijen aan deelnemen. Dat zijn de noordelijke waterschappen, provincies, het IVN, Natuur Milieu Overijssel en Sportvisserij Oost Nederland.
Verklaring term Jongleren:
De ontwikkeling en uitvoering van toekomstgericht (water)beleid vraagt om (bestuurlijke) flexibiliteit,
waarbij communicatie met belanghebbenden steeds belangrijker wordt, teneinde maatschappelijke
draagvlak te verkrijgen. De inzet van NME activiteiten daarbij, als beleidsinstrument om
voor maatschappelijk draagvlak voor waterbeleid, vraagt om voortdurende oefening
en geduld. Net als bij jongleren…
Verklaring term waterbeheer:
Het Nederlandse waterbeheer heeft eeuwenlang in het teken gestaan van het wassende water
beheersen, zoals wierden en dijken bouwen, kwelders en polders aanleggen en het
optimaliseren van de waterhuishouding tijdens de ruilverkavelingen. Alhoewel het maar één letter verschilt, is water beheren een wereld van verschil. Vanwege klimaatverandering en bodemdaling is water meer en
meer een ordenend principe binnen de invulling van de Nederlandse ruimte. Daarbij dienen wonen,
werken en recreëren in balans te zijn, waarbij het watersysteem aan de ene kant bescherming biedt aan
de leefomgeving, en tegelijkertijd het watersysteem zelf ook beschermd wordt voor negatieve invloeden
vanuit die omgeving. En die balans vraagt om voldoende draagvlak en betrokkenheid.
Zie verschillende websites voor meer informatie over een aantal deelnemende partijen:
www.ivn.nl/drenthe
www.vissen.nl
www.veltenvecht.nl
www.noorderzijlvest.nl
www.drenthe.nl
www.sportvisserijoostnederland.nl
In eerste instantie is het project gericht op de basis- en middelbare scholen.
De ambitie is de doelgroep jeugd en jongeren bewust te maken van/te leren over het belang van adequaat waterbeheer en de maatschappelijke (en bestuurlijke) keuzes die daarbij horen.
Doelstellingen
Een aantal doelstellingen voor het project Jongleren Waterbeheren
1. Wateroverheden (provincies, gemeenten en waterschappen) creëren structurele mogelijkheden voor betrokkenheid en jongerenparticipatie bij de ontwikkeling en uitvoering van (duurzaam) waterbeleid;
2. Wateroverheden (waterschappen, gemeenten en provincies) creëren aantrekkelijke mogelijkheden voor zogenoemde arbeidsmarktcommunicatie richting toekomstige studenten/werknemers;
3. Leerlingen uit basis- en voortgezet onderwijs in Groningen, Drenthe en Overijssel (en leerkrachten/ docenten) bewustmaken van het belang van adequaat waterbeheer voor een veilige, gezonde en aantrekkelijke woon-, werk- en leefomgeving;
4. Leerkrachten en docenten dermate ‘toerusten’ (zowel inhoudelijk als facilitair) dat zij spetterende watereducatieve activiteiten met en voor hun leerlingen kunnen verzorgen;
Voor meer achtergrond informatie over een tweetal deelprojecten zie de bijlage!
Doelgroep:
De burger in het algemeen
Kleuren, favoriete logo's, must haves
1. Het gaat om watereducatie en een koppeling tussen waterkwaliteit, natuur, vissen en water. Blauw en Groen zijn hierbij mooie kleuren
2. Modern
3. Eigen beeldmerk
4. Eyecatcher
5. Tijdloos
6. Strak
7. Het logo moet goed kopieerbaar zijn
Angel
-
-
Toelichting van de designer Angel:
zie volgende bijdrage en comment onder
-
Angel zegt
Simpel, strak, jong, groen, blauw, kopieerbaar, vooral herkenbaar, niet te veel kleine friemeltjes, water springt naar voren.
Groene handen trachten de druppel te beheersen, natuur in vorm van vis kijkt toe....vis / natuur is niet door ons gevangen, of omhoog gesmeten...vis / natuur kan nog reactie geven
tekst. WATER dominant aanwezig met speels jongleren en beheren erbij. incl. logo weer balans. -
Angel zegt
aanvullende toelichting..gisteren weinig tijd voor duidelijke toelichting:
gekozen voor vorm druppel / oer-vorm, start, druppel die overloopt.
Water dominant aanwezig: gevaar van water, behoefte aan water, behoefte aan actie, behoefte om kennis te vergaren, waarom kiezen overheden en dergelijke voor een bepaalde aanpak, levensbehoefte water.
Handen, groen: beheersbaar maken van water met kennis van natuur.
kleurstelling of logo uberhaupt kan altijd nog aangepast worden, maar kort tijd ivm aflopen wedstrijd -
Deze wedstrijd is gesloten. Commentaar geven is niet meer mogelijk.
-
-
-
Toelichting van de designer Angel:
bij deze 1 van mijn ideeën, jammer dat ik zo laat achter deze wedstrijd kwam.
-
Angel zegt
Eenvoud staat voorop.....lijnart dus kopie verkleinen of vergroten geen probleem
Meer speels logo dan gewichtig...(lerende jongeren)
Jongleren met de druppels water om het hoofdje heen
Bij verkleining komt het hoofdje sterker naar voren.
tot Pictogram verkleining mogelijk
tekst kleuren:
- JONG WATER = jeugd
- LEREN BEHEREN = spreekt voor zich
Logo is compact, gemakkelijk overal toe te passen, snel herkenbaar, lijntekening, geen gezeur met rasters gewoon pats boem. standaard 2 kleurendruk (zonder hyves.facebook, twitter...deze alleen als voorbeeld geplaatst voor eigen pictogram) -
Angel zegt
hoop nog tijd te hebben voor ander concept
-
Deze wedstrijd is gesloten. Commentaar geven is niet meer mogelijk.
-